Etter å ha lest
Aftenposten K sitt inspirerende stykke om at det er en ny generasjon
tv-forfattere som skal forandre norsk dramaproduksjon, er jeg både optimistisk
og skeptisk. Nå skal altså manusforfatteren få større frihet/påvirkningskraft
og være en større del av sluttproduktet, slik som hos storebror Danmark.
Den største
fallgruven for norsk drama nå er at vi gjør som i Danmark og lar de beste
manusforfatterne skrive de beste historiene, for SÅ å tro at det ordner seg.
For det er jo ikke akkurat de gode historiene det har skortet på i for eksempel
Erobreren og Halvbroren. Jeg venter i spenning på å se om produsenter,
regissører og ikke minst skuespillere er gode nok til å formidle intensjonen
fra manusforfatterne som har The Wire, Mad Men og Broen som rettesnor.
House of Cards
Jeg tror ikke de
beste regissørene og skuespillerne i Norge har sett verdien av TV, slik som i
Danmark og USA. Jeg ser ikke for meg at Erik Poppe er klar for å gjøre det
David Fincher har gjort med House of Cards, og det er her skeivfordelingen
ligger som en mare for meg. Det hjelper ikke å ha førsteklasses manus, med
annenrangs regissører og skuespillere. Det beviser vi gang på gang, og det er
jo måte på hvor mange serier Baasmo Christiansen kan spille i.
NRK skal ha for å ha
adoptert både Halvbroren og Erobreren (ca. 50 mill), men de beviste at det å bruke mye penger
på gode bøker ikke nødvendigvis blir suksess, selv om de fastslår ukentlig
suksess i seertall og Halvbroren vant riktig nok en pris i Seoul.
Publikum er med rette
beinharde og seeren måler jo det man ser på tv mot alt det andre som blir vist.
I Halvbroren ble vi (publikum) mest opptatt med å fokusere på nordnorsk
dialektbruk, i stedet for å la oss rive med i Per Olav Sørensens regi. Erobreren hadde noen fatale specialeffects-klipp,
som ødela det meste for min del. Stakkars manusforfatter, tenkte jeg, flere
ganger.
Halvbroren
Hadde det blitt en
sesong to av Lilyhammer basert på storyen alene og ikke at sesong en ble en
salgsuksess? Jeg tror ikke at NRK hadde turt å satse basert på gode manus og
dårlige seertall, men her kan jeg ta feil. Jeg håper de som
skriver nye serier nå får tid til å tenke storyer i det lange løp og skrive
storyer for TV, med hjertet.
En av mine favoritter
er Mad Men og det sies at om sesong en ble gitt ut i dag ville den ikke ha
slått an. Hypotetisk selvsagt, men det å kaste seg på en bølge fra Skagerak som
om danskene har den hellige gral er jeg usikker på om er den rette veien å gå.
Det kan inspirere, men vi må ikke bygge nasjonalfundamentet på det, vi må gå
egne veier, ikke gjengrodde stier, som styrker hele produksjonen.
Helt perfekt
Jeg skulle ønske at
TVNorge kastet seg på dramabølgen og tok det like seriøst som de har klart å
gjøre med komedie. Jeg tror det er der manusforfatterne har fått blitt med
lengst i perioden frem til det ferdige produktet og regissørene har fått
tillit, og det håper jeg man våger hos NRK og de produksjonsselskapene som har
sagt at det er slik det skal bli fremover.
Nå venter jeg i
spenning på filmadopsjonen av boka Beatles og satser på at det blir den siste
adopsjonen på en stund. Storyen som er en del av vårt forfatterarvesølv er jo
skrevet av Saabye Christensen og for at det skal bli skikkelig bra er det
danske Peter Flinth i regissørstolen. Jeg vet at Gud grep inn og berget filmen
fra å bli regissert av Sandberg og Rønning, men det må da finnes noen verdige i
Norge. Jeg føler det blir som å leie inn Bendtner på landslaget for å tro at
den norske klubbfotballen blir bedre. Jeg fatter det ikke.
Klovn
Vi kan se oss blinde
på Danmark og tenke at det er slik ting skal bli Helt Perfekt, men det er jo
tross alt Klovn som gjelder. Vi må gi våre egen Klovner tillit slik at vi som
skapere kan utvikle oss i alle ledd. Det er da vi blir gode, det er da vi blir
det vi skal være og ikke det danskene er.
Med hell og lykke til
de som nå svetter ut nye norske manus og ideer.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar